Αρθρογραφία Μελών

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2020-21: ΣΩΡΕΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΛΑΘΩΝ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ

Άρθρο της Χρυσής Γκαβανίδου Μέλους Π.Σ Πράττω στην εφημερίδα Μακεδονία 7/2/2021

Από τις αρχές του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους, η Κυβέρνηση έδειξε πως δεν είχε κανένα σχέδιο για την προστασία των φοιτητών και των εργαζομένων στα ιδρύματα, συνεχίζοντας μάλιστα να απαξιώνει τη δομή, τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα του Δημόσιου Πανεπιστημίου τόσο με την μείωση του Προϋπολογισμού (-8%  από το  προηγούμενο έτος), όσο και με την μη κάλυψη απαραίτητων μέτρων υγείας για τους φοιτητές και τους εργαζόμενους εν μέσω πανδημίας.

Η καθιέρωση της ηλεκτρονικής διδασκαλίας δεν είναι το ίδιο αποτελεσματική και πολλές φορές λόγω τεχνικών προβλημάτων δεν είναι καν εφικτή. Τα  λειτουργικά προβλήματα ποικίλουν ανά ακαδημαϊκή κοινότητα.

Θα περιμέναμε από την σημερινή κυβέρνηση μια σειρά από μέτρα προς την κατεύθυνση της άμεσης προστασίας των εκατοντάδων χιλιάδων φοιτητών και του προσωπικού (Καθηγητές όλων των βαθμίδων, Διοικητικούς κλπ) των Ελληνικών Πανεπιστημίων, όπως λ.χ. (ι) δωρεάν διαγνωστικά τεστ αξιοποιώντας τις δομές των Ιδρυμάτων (π.χ. εργαστήρια) και το ειδικό προσωπικό από τις αντίστοιχες σχολές, (ιι) άμεση πρόσληψη εργαζόμενων στην καθαριότητα των πανεπιστημίων (ιιι) άμεση χρηματοδότηση των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων για την κάλυψη βασικών αναγκών στις υποδομές, (ιν) επιχορήγηση προς τα Πανεπιστήμια για την κάλυψη δαπανών μισθοδοσίας εκπαιδευτικού προσωπικού, (ν) πρόγραμμα στελέχωσης δομών Πανεπιστημίου και μόνιμου διοικητικού προσωπικού για την σωστή λειτουργία των Πανεπιστημίων.

Παράλληλα θα περιμέναμε συντονισμένες δράσεις των Καθηγητών, Διοικητικών και Φοιτητικών Οργανώσεων προς κάθε κατεύθυνση για την διασφάλιση της εφαρμογής των μέτρων με σκοπό την πρόληψη και την προστασία.

Κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους μάλιστα, η Κυβέρνηση, όχι μόνο δεν κάλυψε την παραπάνω έλλειψη, αλλά διόγκωσε το πρόβλημα με σειρά μέτρων και αποφάσεων που λειτουργούν προς την κατεύθυνση μεγαλύτερης απαξίας του Ελληνικού Πανεπιστημίου προσβάλλοντας την κατοχυρωμένη συνταγματικά διοικητική αυτοτέλεια του.

Έτσι προχώρησε στην ίδρυση αστυνομίας πανεπιστημίων, απόφαση που σε συνδυασμό με την κατάργηση του  πανεπιστημιακού ασύλου που ψηφίστηκε πριν ένα χρόνο κάνει ξεκάθαρη την πρόθεση της κυβέρνησης να εγκαταστήσει ένα σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και όχι μόνο.

Περιορίζει έτσι τη δημοκρατική λειτουργία τους και κατ’ επέκταση την ελευθερία της σκέψης και της έρευνας, θεμελιώδη στοιχεία – εγγυήσεις της επιστημονικής προόδου μέσα από την τριτοβάθμια εκπαίδευση καθιστώντας την απόφαση αυτή απόλυτα καταδικαστέα.

Παράλληλα το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε βίαια σε μια ακόμη νομοθετική ρύθμιση αλλαγών στον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με κυριότερη την αιφνιδιαστική μείωση των εισακτέων. Εν μέσω υγειονομικής και οικονομικής κρίσης κι ενώ με δυσκολία έχουν προσαρμοστεί οι υποψήφιοι στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής εκπαιδευτικής διαδικασίας, οποιαδήποτε αλλαγή επιδεινώνει την ψυχολογική τους κατάσταση και δημιουργεί πρόσθετη ανασφάλεια και άγχος τόσο σ’ αυτούς όσο και στις οικογένειες τους. Αντίθετα με όσα δήλωσε ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Β. Διγαλάκης ότι «δεν επηρεάζονται οι φετινοί υποψήφιοι», η πραγματικότητα είναι ότι όχι μόνο επηρεάζονται, αλλά καλούνται να ανταποκριθούν σ’ ένα νέο τρόπο καθορισμού των βάσεων εισαγωγής και μάλιστα στα  μέσα της σχολικής χρονιάς.

Όσο για τη μείωση της διδακτέας ύλης, που προέκυψε ως ανάγκη και ανακοινώθηκε τον Ιανουάριο η Κυβέρνηση αρκέστηκε να πάρει ένα μέτρο κατόπιν εορτής. Όφειλε όμως από την αρχή του σχολικού έτους να προβεί σε  συνολική αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης ως  προληπτικό μετρό εν όψει των συνθηκών.

Η στρατηγική αυτή αρχικά δημιουργεί μαθητές δυο ταχυτήτων και η μείωση εισακτέων με αλλαγή του τρόπου καθορισμού των βάσεων εισαγωγής στην Α’ φάση και το διπλό μηχανογραφικό στην δεύτερη φάση μόνο ερωτήματα δημιουργεί.

Η Κυβέρνηση οφείλει να διαχειριστεί το μαθητικό πληθυσμό ως έμψυχο ανθρώπινο δυναμικό με κάθε σεβασμό στην προσπάθεια που καταβάλλεται απο αυτό μέσα σε πρωτόγνωρες εκπαιδευτικές συνθήκες .

Η Κυβέρνηση καταπατά κάθε αίσθημα δικαίου και  άμιλλας, αν σκεφτούμε ότι ήδη η τεχνολογία ως βασικό εργαλείο της εκπαίδευσης σήμερα προσθέτει μια οικονομική επιβάρυνση στις οικογένειες των μαθητών και το κόστος του ίντερνετ είναι αβάσταχτο για πολλές οικογένειες. Βέβαια έστω και καθυστερημένα δόθηκαν τα voucher για την απόκτηση ηλεκτρονικών υπολογιστών σε 325.000 οικογένειες με εισόδημα έως 6.000 € ετησίως, δηλαδή 500€ το μήνα. Αλήθεια ποια οικογένεια με τόσο μικρό εισόδημα θα μπορούσε να καλύψει την επιπλέον διαφορά  για την αγορά και να διαθέσει έστω και ένα ευρώ; Και ποια πρόβλεψη υπάρχει για οικογένειες με λίγο μεγαλύτερο, αλλά και πάλι ανεπαρκές εισόδημα; Ποια μέριμνα υπάρχει για την παροχή ίντερνετ σε όσους αδυνατούν να το καλύψουν μόνοι τους;

Η Κυβέρνηση δεν μπορεί στα μέσα της Σχολικής Χρονιάς να προβαίνει σε λήψη τέτοιων μέτρων χωρίς διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς Β/θμιας  εκπαίδευσης για την αλλαγή στην εξεταστική διαδικασία.

Προκύπτουν όμως και άλλα ερωτήματα: Ποιοι και πώς θα καθορίσουν τελικά τις βάσεις των εισακτέων και τον μέσο όρο; Εάν το τμήμα καθορίζει τη βάση π.χ. στο 80%, ποιό είναι το τελικό εύρος των ποσοστών και με ποια κριτήρια; Πώς τελικά συνδέεται η ευκολία ή η δυσκολία των θεμάτων και ο τρόπος που βαθμολογούν οι βαθμολογητές με την συγκεκριμένη πρόταση που καθιστά ρυθμιστές των βάσεων τα Ακαδημαϊκά τμήματα;

Το τελειωτικό χτύπημα έρχεται με την ανακοίνωση περί διπλού μηχανογραφικού με μειωμένες επιλογές στο πρώτο μηχανογραφικό και με υποχρεωτική επιλογή με βάση τα κενά που θα δημιουργηθούν στο δεύτερο. Ο νόμος της προσφοράς και ζήτησης εφαρμόζεται συντονισμένα από τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα στις πλάτες των νέων. Είναι σαφώς στοχευμένη αυτή η αλλαγή και αποκαλύπτοντας την πραγματική πολιτική βούληση ανοίγει το δρόμο για τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια στη χώρα μας με χιλιάδες μαθητές που θα βρεθούν εκτός των Δημοσίων.

Το διπλό μηχανογραφικό αποτελεί μέσο εξαπάτησης μαθητών και γονέων, οδηγώντας ουσιαστικά τους μαθητές χαμηλής βάσης να ενταχθούν σε τμήματα τριετούς φοίτησης και χαμηλής ζήτησης στα πανεπιστήμια, ανοίγοντας το δρόμο για επανίδρυση των ΤΕΙ, που είχαν καταργηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, αναβαθμίζοντας έτσι και τα διετούς φοίτησης προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης που οι ίδιοι το 2013 είχαν καταργήσει.

Είναι προφανές πια πως στόχος είναι η απαξίωση των δημοσίων πανεπιστημίων και το άνοιγμα του δρόμου για τα ιδιωτικά, που θα λειτουργήσουν προς όφελος των λίγων δημιουργώντας εμπόδια στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην εκπαίδευση  για την πλειοψηφία του πληθυσμού.

Το ΠΡΑΤΤΩ πιστεύει στην ανάγκη διαρκούς αναβάθμισης και αναμόρφωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ώστε αυτό να προσαρμόζεται στα δεδομένα της κάθε εποχής. Όμως αυτό προϋποθέτει στρατηγικό σχέδιο και δημοκρατική ευαισθησία, στοιχεία που δεν διαθέτει η σημερινή κυβέρνηση για τους νέους μας.

Η χώρα χρειάζεται ένα σταθερό και αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και κατάργηση της παραπαιδείας, παράλληλα με ένα νέο σύστημα εκμάθησης που διαφέρει από το σημερινό, το οποίο επιβάλλει  τη στείρα αποστήθιση γνώσεων και δεν ευνοεί την ανάπτυξη δημιουργικής σκέψη στους μαθητές.

Το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων βρίσκεται εδώ και χρόνια στο επίκεντρο συνεχών αλλαγών, μικροκομματικών αντιπαραθέσεων και ρουσφετολογικών πολιτικών, αλλά τη δεδομένη χρονική στιγμή που βιώνουμε πρωτόγνωρες συνθήκες επιβίωσης λόγω COVID η κοινωνική πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση και με Νομοθετικές ρυθμίσεις αποφασίζοντας χωρίς διάλογο για τους νέους, μας βρίσκει αντίθετους.

Πιστεύουμε στον διάλογο για κάθε αλλαγή που προτείνεται και τον διεκδικούμε, γιατί ο διάλογος αποτελεί θεμελιώδη βάση για τη λειτουργία των θεσμών και τη δημοκρατία.

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΑΙΤΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΜΕΛΟΥΣ

Αρχείο

Αρέσει σε %d bloggers: